آشیانه بادها کجاست؟؟

آشیانه بادها کجاست
وقتی که در آسمان‌ها نیستند
روز را کجا سپری می‌کنند
شب که به جارو کردن

خواب‌های من مشغولند .

"شمس لنگرودی"

آه ای تمام شوکت هستی !

آه ای تمام شوکت هستی !
ای شادی ی بزرگ !
ای روح جاودانه ی مادینه !
در ژرفای ظلمت این شب ،

چون شط روشنایی ، جاری باش ...

.

ای جامد مذاب !
ای شکل ناپذیرتر از آتش !
ای گرمی همیشه صمیمانه !
– با من یگانه ، از من بیگانه  –
.
من در تو ، نیمه ی دگرم را می جویم
من از تو ، عطر سرخ بلوغم را می بویم
با من همیشه بر سر یاری باش ،
چون شط مهربانی، جاری باش ..
تا با تو جاودانه در آمیزم :
یک تن شو ، ای تجسم روح یگانگی !
یک زن شو ، ای تمامی ذات زنانگی !


" نادر نادر پور"

هنوز زنده ام..

اهل‌ِ سرزمین‌ گل‌ و بلبلم‌.
رؤیاهام ،‌
آرزوهام‌ ،
خاطره‌هامو مصادره‌ کردن‌.
دست‌ راستم‌ توقیفه.‌
نوک‌ مدادم‌ شکسته.‌
یه‌ خیاط‌ْباشی‌ِ ناشی‌
با نخ‌ سوزن‌ لبامو دوخته ‌...
اما هنوز زنده‌ام ‌!
اگه‌ نفس‌ کشیدن‌
تنها معنی‌ِ زنده‌ بودن‌ باشه‌ ،
اگه‌ زندگی‌
همین‌ جون‌ داد‌ن دم‌ به‌ دم‌ باشه ‌،

هنوز زنده‌ام

"یغماگلرویی"

اگر یک روز از زندگی من ...

اگر یک روز از زندگی من 
باقی مانده باشد،
از هر جای دنیا
چمدان کوچکم را می‌بندم
راه می‌افتم
ایستگاه به ایستگاه
مرز به مرز،
پیدایت می‌کنم،
کنارت می‌نشینم،
روی سینه‌ات به خواب می‌روم.


"
فخری برزنده

ظاهراً وقت رسیدن نرسیده است هنوز

ظاهراً وقت رسیدن نرسیده است هنوز


وقت از بند رهیدن، نرسیده است هنوز

 

باغ پاییز پرست دل ما بی ثمر است 

 

باغبان! موسم چیدن نرسیده است هنوز

 

خنده وسوسه انگیز شب چشم تو را

 

در دل آینه دیدن، نرسیده است هنوز

 

موعد رویش ما، سرزدن از تیرگی و 

 

مثل خورشید دمیدن، نرسیده است هنوز

 

آسمان هم که خود آبستن صد فاجعه است

 

وقت از خاک پریدن نرسیده است هنوز

 

دهن چلچله را بسته نگه دار عزیز

 

وقت فریاد کشیدن نرسیده است هنوز

 

ناله کن آدمک کوچه تاریک غزل!

 

وقت از درد بریدن نرسیده است هنوز         

 

 

(مرتضی قاسمی)

باور کن که هیچ کجای دنیا

باور کن هیچ کجای دنیا
بوسه
برای اتفاق افتادن نیست
همان طور که تو
برای رفتن نبودی
به خدا راست می گویم
وقتی دست هایت مال من نیست
خط عمر کف دستم
روز به روز کوتاه تر می شود


"مهدیه لطیفی"

خواستند از عشق

خواستند

از عشق

آغوش و بوسه را

حذف کنند

عشق

از آغوش و بوسه

حذف شد...


"افشین یداللهی"

از تو..

    از تو

      در دلم بهارها مانده است و

    بر سرم زمستان ها!


"احسان پرسا"

غیر از تو ازین پنجره

غیر از تو
ازین پنجره
همه چیز دیده می‌شود
یعنی از پنجره

هیچ چیز دیده نمی‌شود


رسول یونان

خدایا خدایا دختران نباید خاموش بمانند.

بر زمینه‌ سربی‌ صبح ، سوار
خاموش ایستاده‌ است
و یالِ بلندِ اسبش در باد پریشان‌می‌شود ..

خدایا خدایا
سواران نباید ایستاده‌باشند
هنگامی که حادثه اخطارمی‌شود ..


کنارِ پرچینِ سوخته
دختر ، خاموش ایستاده‌است
و دامنِ نازک‌اش در باد تکان‌می‌خورد ..

خدایا خدایا
دختران نباید خاموش بمانند
هنگامی که مردان نومید و خسته پیر می‌شوند ...


" احمد شاملو "